Ready
Norbert Vanneste,
lid van een Kortrijkse juweliersfamillie, richte in 1924 de
NV Ready Motor Co op.
Hij nam een aantal vooraanstaande medewerkers in dienst, zoals
Omar Cravillon(ex Rush) en Marcel Debuy(ex Saroléa)
Datzelfde jaar waren er al sportieve successen:
Een wereldrecord(Kilometer met staande start in 175cc klasse) en drie Belgische
records
Op het Salon van
Brussel was Koning Albert bijzonder geinteresseerd
in de Ready stand en schijnt daar gezegd te hebben:
"’t is een wonder".
Het aanbod bestond uit 175, 250, 350 en 500cc motoren met
JAP- en Blackburne krachtbronnen. Verder waren ze uitgerust met kettingaandrijving
, Burman versnellingsbakken en
Bosch magneten.
In 1925 werden wederom vele sportieve successen behaald. Op GP van Brussel werd Debay eerste in 500cc, Milhoux eerste in 250cc en Vanneste eerste in 175cc. Ook werden goede resultaten behaald in de Duitse Tourist Trophy.
In 1926 werd een nieuwe machine uitgebracht
met een Chater-Lea krachtbron(Engelse makelij)
, deze had één bovenliggende nokkenas. De machine werd ontworpen
door Dougal Marchant (oa F.N.).
In 1926 werd de fabriek verplaatst naar Brussel.
De grootste sportieve prestatie van Ready werd weggezet door Milhoux die de GP van Belgie(meetellend voor de GP van Europa) wist te winnen in de 175cc klasse. Men kon nu pronken met de slogan: Ready is het enigste Belgische merk dat de GP van Europa heeft gewonnen.
In 1927 waren er alleen nog maar 350cc en 500cc modellen. De 350cc waren uitgevoerd met een Ready zijklep, JAP met tuimelaars, Blackburne met dubbele uitlaat of een JAP TT met dubbele uitlaat. De 500 cc's hadden een Ready zijklep, JAP met tuimelaars of een JAP TT krachtbron.(prijzen 8900-14000 francs).
De jaren daarop veranderde het assortiment nauwelijks, alleen de uitrusting werd luxer. In 1930 kon men een 500cc JAP kopen welke was uitgerust met elektrische verlichting plus claxon, kilometerteller, benzinemeter en uurwerk.
In 1931 werden enkele lichtere (crisistijd) modellen op de markt gebracht. Het waren 150 en 200cc tweetakt Villiers uitvoeringen. Verder werd er nog een JAP 600cc uitvoering uitgebracht.
In 1933 werden de frames van de 350 en 600cc motoren uitgevoerd met hoeklijsten bijeengevoegd met bouten. Het aldus gevormde dubbele onderstel scheen goed te voldoen op de kasseiwegen
Het programma in 1939 liep van 100 t/m 600cc en omvatte tweetakt en viertakt modellen in diverse uitvoeringen, maar zoals zovele andere merken kwam Ready na de tweede wereldoorlog niet meer terug.
Klik op de onderstaande "Links" om foto's in apart scherm te openen.